середа, 31 серпня 2016 р.

Освітній простір Олександрійщини (частина 2)




"Щоб змінити людину, починати треба з її бабусі"
 
                                                                    Віктор Гюго                                                                                                                                                                               

Отже, що за ресурси ми маємо в освітньому просторі Олександрійщини?  Перш за все, це самовіддані і кваліфіковані вчителі, як у місті, так і в районі. У своєму інтерв’ю «Сільському віснику» (№29) начальник відділу  освіти РДА Олена Полтавець зазначила:   "Якісний склад педагогів один з найкращих в області. Тобто, потенціал є, і великий.»

Безумовно, маємо підтримку батьків Олександрійщини. В своїй переважній більшості вони, як замовники освітніх послуг для своїх дітей, зацікавлені у найвищій якості цих послуг. Так само і учнівська більшість, вже починаючи з середніх класів, усвідомлює  необхідність  ґрунтовної освіти. Тобто, в трикутнику вчитель-дитина-батьки маємо всі підстави для продуктивної співпраці. 

Визначені державні стандарти і пріоритети. Міністр науки і освіти Лілія Гріневич заявила: «Ми оприлюднили концепцію нової школи. Вона буде обговорюватися на серпневих конференціях педагогів. (…) Нова школа має бути зорієнтована не на відтворення суми знань, а на формування компетенцій (сформувати випускника як особистість, патріота та іноватора)».*

Тепер про інструментарій. Ситуація з підручниками, в цілому, має позитивну тенденцію. Більшість дітей підручниками забезпечені, хоча й виникають окремі проблеми. Шкільні бібліотекарі, ці непомітні герої освітньої ниви, ретельно зберігають, ремонтують і активно збагачують (при найменшій можливості!) свої фонди. Допомагають один одному і ведуть взаємовигідний  обмін ідеями, досвідом, а іноді виручають і книжками.  Тому що, погодьтеся, навіть при достатній кількості комп’ютерів, електронних книжок і текстових інтернетресурсів, на сьогоднішній день - саме паперова книжка залишається фундаментальним носієм інформації для школяра.

Ось тут бібліотечні фонди Олександрії і можуть запрацювати на повну потужність, варто лише створити програму, яка дозволить дітям з сільських шкіл приймати участь у спільних з міськими учнями проектах, відкритих уроках та читацьких конференціях. А найбільш обдаровані діти, що навчаються у Малій академії наук, приймають участь у олімпіадах та різноманітних освітніх конкурсах, можуть пройти справжню практику  та здобути навички роботи  у багатющих фондах та книжкових сховищах Олександрії.

Величезний освітній та виховний потенціал має також музейний простір міста та району. Об’єднавши зусилля сільських і міських фахівців і ентузіастів, можемо вже через місяць-другий створити «Віртуальний музей Олександрійщини» і запропонувати його для всеукраїнського використання.

Фонди шкільних музеїв як у місті, так і в селах району (особливо району!) мають фантастичні запаси унікальних документів і артефактів. В них дбайливо зберігають цілий пласт нашої історії, яка з блискавичною швидкістю йде в минуле, проте ні людських, ні матеріальних ресурсів для фіксації, ефективного опрацювання, і введення в науковий обіг цієї документальної бази, поки що, немає.

Але тут є ціле море невикористаних можливостей! Від оцифрування за допомогою сучасної техніки найбільш вартісних експонатів, до створення дітьми міста і району спільних виставок, екскурсій, презентацій, відео, та слайд-фільмів. Проведення подібних практичних занять для тих, хто поглиблено вивчає історію, мову, цікавиться фольклором та народознавством – стане безцінним доповненням до теоретичного шкільного курсу. І зауважте, все це не потребує жодної копійки бюджетних коштів! 

Це просто - народна дипломатія, співпраця на горизонтальному рівні між ініціативними вчителями і ініціативними керівниками навчальних закладів Олександрійщини. Вона вже здійснюється багато років, проте не набула ще масового та системного характеру.

В наступній публікації ми звернемося до аналізу проблем вивчення української, іноземних, та мов національних меншин  у нашому краї. Безумовно, така тема, виходячи з її надзвичайної актуальності, потребує окремої розмови. Зазначимо лише, що повага до чужої культури,
починається лише за умови поваги - до своєї культури.

Проте, «За даними  соціологічних  опитувань 77%  українців   ніколи    не були за кордоном. А ті, що побували  за  кордоном, то  це,  здебільшого,  були  країни  пострадянського  союзу. Декілька  разів  на  рік за кордоном бувають  менш  ніж 2%  українців. А 14%  українців  бувають  за кордоном  менш  ніж    один раз на  два  роки.

Серед  причин, чому  українці  так  мало  подорожують,  називають  їхню  бідність і  проблеми  з отриманням  віз. Проте  спеціалісти  вказують  й  на  інші  фактори — український  консерватизм, який  тягнеться  з  часів  СРСР, незнання  мов, власну  лінь  і  незацікавленість  у  подорожах, відсутність  «мандрівної  традиції»  у  суспільстві. Київський  міжнародний  інститут  соціології з'ясував,  що 36%  українців  не  виїжджали   навіть за межі  рідного  регіону! Хоч  для  подорожей власною  країною  не   треба  ні  віз, ні  занадто  багато  грошей. Відтак  українці  мало  знають самі  себе  і  часто живуть  стереотипами  про  інші  регіони.»**
***
І наостанок, приклад з вже реалізованих, горизонтальних проектів. Олександр Ліберзон (свого часу керівник Спілки єврейської культури) разом з батьківським комітетом, якось організував екскурсію п’ятикласників з російськомовної школи №9 до одного з найвіддаленіших сіл Олександрійського району. Він попросив провести екскурсію з історії села на українській мові, і сам не соромився спілкуватися українською з місцевими дітьми-екскурсоводами. Щиро цікавився звичаями, місцевими легендами та побутом.  Співав він тоді, разом з дітьми, трьома мовами, проте не всі могли йому підспівувати.

Через місяць він запросив наших учнів знов таки ж на спільну з міськими дітьми автобусну екскурсію до Умані! Там ми всі разом і відвідали меморіальні місця пов’язані з історією та культурою українців, поляків, греків та євреїв. Найбільше захоплення викликав у всіх дітей всесвітньовідомий Національний дендрологічний парк «Софієвка».

Він був створений руками українських будівельників-кріпаків, за проектом польського архітектора Людвіга Метцеля, та по мотивам давньогрецької міфології. Цей парк є одним з семи чудес України, і яскравим доказом того, що  різні народи, коли вони не воюють, здатні спільно творити справжні дива. До речі, точні копії старовинних карет, що використовуються для прогулянок у парку, теж закуповують у Польщі.

Думаю, що досвід подібних маленьких і великих мандрівок – дозволяє дітям і міста, і села, швидше адаптуватися до реалій сучасного світу. Адже, як стверджують психологи, тільки те, що допомагає нашій адаптації –  є нормою. Все ж те, що заважає адаптації людини – нормою не є.     
                                                                       
                                                                                     
*Взято - http://m.censor.net.ua (22.08.16)
**Взято - http://galpravda.info/news/817.htm

Немає коментарів:

Дописати коментар